Slik behandler vi personopplysningene dine
ERGO Forsikring AS er opptatt av å ivareta personvernet ditt. Alle opplysningene dine skal være trygge hos oss. Det inkluderer alt som kan knyttes direkte til deg som person, blant annet fødselsnummer, kontaktinformasjon og opplysninger om hvilke produkter du har kjøpt av oss. Slike opplysninger er nødvendige for at vi skal kunne gi deg god kundebehandling.
Vi behandler personopplysninger i forbindelse med våre forsikringstjenester. Denne personvernerklæringen gjelder for ERGO Forsikring AS og behandlinger foretatt av våre databehandlere.
Hvem er behandlingsansvarlig?
Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger. I ERGO Forsikring er administrerende direktør behandlingsansvarlig.
Innsamling og bruk av personopplysninger
Vi samler inn og bruker personopplysninger til ulike formål og med ulike behandlingsgrunnlag. Her får du en oversikt.
Kundeadministrasjon og gjennomføring av produkt- og tjenesteavtaler
Hovedformålet med behandlingen av personopplysninger er å samle inn, kontrollere og behandle personopplysninger før vi tilbyr og inngår en avtale med deg. Når avtalen løper, behandler vi personopplysningene dine for å dokumentere, administrere og gjennomføre oppgaver, slik at vi kan levere avtalte tjenester.
Behandlingsgrunnlaget for dette er å oppfylle en avtale med deg, og vår berettigede interesse i å administrere kundeforholdet ditt. Hvis det er nødvendig å behandle særlige kategorier av personopplysninger, spør vi om ditt samtykke eller behandler personopplysningene basert på rettslige forpliktelser.
Utvikling av nye og eksisterende tjenester
Vi behandler personopplysninger for å identifisere etterspørsel etter nye produkter og tjenester og for å forbedre allerede eksisterende produkter og tjenester.
Behandlingsgrunnlaget for dette er ERGO Forsikrings berettigede interesse i å utvikle foretakets produkter og tjenester.
Markedsføring
Vi behandler personopplysninger for å kunne markedsføre og gjennomføre produkt- og kundeanalyser. Vi gjør dette for å kunne tilby deg mest mulig relevante og tilpassede tjenester og tilbud.
Vi bruker personopplysninger for å kunne gi deg informasjon, rådgivning og markedsføre våre produkter og tjenester. For at budskapene våre skal være relevante for deg, benytter vi oss av profilering og segmentering.
Hvis du har et eksisterende kundeforhold, behandler vi personopplysningene dine på grunnlag av vår berettigede interesse i å gi deg informasjon og tilbud.
Statistikk, analyse, modellering og risikoklassifisering
Vi bruker personopplysninger til å gjennomføre analyser og utarbeide statistikk for blant annet å vurdere risiko, kapitalforhold og lønnsomhet, sette korrekte priser og tariffer, og for å avgjøre behovet for å utvikle nye eller eksisterende produkter og tjenester.
Behandlingsgrunnlaget for dette kan både være rettslige forpliktelser som følger av virksomhetslovgivningen og ERGO Forsikrings berettigede interesse i å bruke personopplysninger for å få innsikt som er nødvendig for å styre virksomheten.
Oppfylle rettslige forpliktelser
Vi må behandle personopplysninger for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til lov, forskrifter eller myndighetsbeslutninger. Det kan blant annet være tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, skatterapportering, rettslige pålegg og rapportering til offentlige myndigheter.
Behandlingsgrunnlaget for dette er å oppfylle de rettslige forpliktelsene som påhviler virksomheten.
Forebygging og utredning av straffbare forhold mot virksomheten
Vi behandler personopplysninger for å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger mot ERGO Forsikring. I den forbindelse er ERGO Forsikring forpliktet til å innhente opplysninger og utlevere opplysninger til andre finansforetak og offentlig myndigheter, eksempelvis Økokrim ved mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Etter hvitvaskingsloven og personopplysningsloven har du ikke krav på innsyn om disse opplysningene. Opplysningene lagres i tråd med krav i hvitvaskingsloven.
Behandlingsgrunnlaget for dette kan både være oppfyllelse av en rettslig forpliktelse og ERGO Forsikrings berettigede interesse i å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger.
Informasjonssikkerhet og fysisk sikkerhet
Det er nødvendig for oss å behandle personopplysninger for å sikre dine og ERGO Forsikrings verdier. Dette gjøres for eksempel gjennom tilgangsstyring til systemer, logging på servere og systemer, drift av teknisk infrastruktur, brannmurer og adgangskontroll og kameraovervåking.
Behandlingsgrunnlaget for dette kan være både avtaleforpliktelser, oppfyllelse av rettslig forpliktelse og ERGO Forsikrings berettigede interesse i å ivareta dine og våre verdier.
Klagebehandling, regresskrav og rettslige prosesser
Vi behandler personopplysninger for å fastsette, gjøre gjeldende og forsvare rettskrav, for eksempel i forbindelse med behandling av klager, regresskrav og rettslige prosesser.
Behandlingsgrunnlaget for dette er ERGO Forsikrings rett til å forsvare rettskrav. For å ivareta dette formålet kan vi også behandle særlige kategorier av personopplysninger uten samtykke.
Samtykker til behandling av helseopplysninger og elektronisk markedsføring
Noen ganger må vi be om ditt samtykke blant annet for å kunne:
- behandle særlige kategorier av personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger og fagforeningsmedlemskap
- sende deg elektronisk markedsføring om produkter og tjenester du ikke allerede har
Gjenbruk av personopplysninger til nye formål
Vi gjenbruker i noen tilfeller personopplysninger som er innhentet til et avtalt formål, til et nytt formål dersom det nye formålet er forenelig med det opprinnelige formålet som personopplysningene ble samlet inn for. Det er behandlingsgrunnlagene berettiget interesse eller rettslig forpliktelse som benyttes i de tilfellene.
Kategorier av opplysninger
Vi behandler ulike typer personopplysninger om deg avhengig av hvilket forhold du har til ERGO Forsikring og hvilke produkter og tjenester du har kjøpt.
Vi har gruppert personopplysningene vi behandler i følgende kategorier:
Identifikasjonsinformasjon
- som for eksempel fødselsnummer, andre identifikasjonsnummer som er utstedt av offentlig myndighet og kopi av identifikasjonsdokumenter og liknende.
Kontaktinformasjon og annen generell informasjon
- som for eksempel navn, telefonnummer, e-postadresse, postadresse, familiestatus, fødselsdato, og liknende.
Finansiell informasjon og opplysninger om forsikringsobjekt
- som for eksempel type avtale, inntektsopplysninger, betalingskortnummer, transaksjonsdata, kreditthistorikk, forsikringshistorikk og liknende.
Lovpålagte opplysninger
- som for eksempel skattemessig hjemsted, opplysninger i forbindelse med arbeid mot hvitvasking og liknende.
Særlige kategorier av opplysninger
- som for eksempel helseopplysninger og fagforeningsmedlemskap.
ERGO Forsikring innhenter som regel opplysningene direkte fra deg. Noen ganger henter vi opplysninger fra andre kilder, som din arbeidsgiver, offentlige institusjoner og registre, og private institusjoner.
Vi informerer deg når vi innhenter opplysninger om deg, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller hvis vi vet at du allerede er kjent med at vi innhenter disse opplysningene.
Taushetsplikt
Alle ansatte i ERGO Forsikring har taushetsplikt om informasjon vi mottar i forbindelse med kundeforholdet ditt.
Utlevering av personopplysninger og bruk av databehandlere
ERGO Forsikring må, når det er pålagt ved lov, utlevere personopplysningene dine til offentlige myndigheter som Skatteetaten, Økokrim og andre utenforstående. Dersom lovgivningen tillater det, og taushetsplikten ikke er til hinder, kan personopplysninger også bli utlevert til andre finansforetak og samarbeidspartnere til formål som er angitt for behandlingen. Utlevering av personopplysninger kan også skje ved betalingstransaksjoner, når det er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen på en sikker måte, samt ved inndrivelse av forfalt og ubetalt krav for at inkassoselskapet skal kunne foreta inndrivelse av kravet. Ved behov vil ERGO Forsikring utlevere personopplysninger til samarbeidspartnere som bistår i skadeoppgjørsprosessen.
ERGO Forsikring bruker leverandører som behandler personopplysninger for oss blant annet for å utføre IT-tjenester. Vi inngår databehandleravtaler med leverandørene våre, og regulerer alle personopplysninger som deles med disse. Leverandørene kan ikke bruke opplysningene til andre formål enn det de er innhentet til, og som er beskrevet i databehandleravtalene. Enkelte av leverandørene har virksomhet i land utenfor EØS. Overføring av personopplysninger til virksomhet i land utenfor EØS gjør vi kun dersom det foreligger gyldig grunnlag for overføring som garanterer et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for behandling av dine personopplysninger.
Hvilke rettigheter har du?
Innsyn
Du har rett til å få innsyn i hvilke personopplysninger ERGO Forsikring behandler om deg, og hvordan vi behandler dem. Hvis du laster ned og logger inn i Bli Frisk-appen med BankID, finner du informasjon om dine avtaler under menyvalget «Meg». Her finner du eksempelvis også forsikringsdokumenter og hvilke kontaktopplysninger vi har om deg. Dette gir deg en god oversikt over hvilke opplysninger ERGO Forsikring behandler om deg.
Hvis du har behov for ytterligere innsyn, må du sende en sikker henvendelse til ERGO Forsikrings personvernombud via ergo.no eller Bli Frisk-appen. Oppgi at saken gjelder "Innsyn i personopplysninger". Du får svar fra oss så raskt som mulig og senest innen 30 dager.
Retting
Det er viktig at opplysningene vi har om deg, er riktige og nødvendige. Du kan kreve at vi retter og sletter opplysninger om deg hvis de er mangelfulle eller unødvendige.
Sletting
Vi lagrer opplysningene dine så lenge du er kunde hos oss. Opplysningene slettes når vi ikke lenger kan ha forpliktelser etter avtalen du har inngått med oss eller annet regelverk. Hvis du har spørsmål om sletting av dine personopplysninger, må du sende en sikker henvendelse til ERGO Forsikrings personvernombud via ergo.no eller Bli Frisk-appen. Oppgi at saken gjelder "Innsyn i personopplysninger". Du får svar fra oss så raskt som mulig og senest innen 30 dager.
Vi anonymiserer data som brukes til statistikk og analyse når det er mulig. Hvis statistikken eller analysen ikke kan gjennomføres på anonymiserte data, tilstreber vi å benytte pseudonymisering for å ivareta personvernet ditt.
Reservasjon/innsigelser
Til visse formål behandler ERGO Forsikring personopplysninger på grunnlag av en avveining av våre interesser og dine interesser som kunde hos oss. Det gjelder blant annet behandlinger knyttet til markedsføring, test av IT-systemer, trening av algoritmer og utvikling av nye produkter og tjenester.
Hvis det foreligger særlige forhold som gjør at ERGO Forsikring ikke bør behandle personopplysningene dine for slike formål, kan du gi oss beskjed om det. I et slikt tilfelle gjør vi en konkret interesseavveining. ERGO Forsikring vil fortsette behandlingen hvis det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Begrenset behandling
Du kan kreve at ERGO Forsikring begrenser behandlingen av personopplysningene dine i bestemte situasjoner. Det innebærer at vi fortsatt skal ha de aktuelle opplysningene lagret, men at all annen behandling av personopplysningene skal stanses midlertidig.
For eksempel:
- hvis du mener at personopplysningene ikke er riktige
- hvis ERGO Forsikring ønsker å slette, men du trenger opplysningene på grunn av et rettskrav
- hvis du har protestert mot behandlingen, og den er basert på en interesseavveining
ERGO Forsikring kan fortsette behandlingen:
- hvis det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav
- for å verne om andres rettigheter
- av hensyn til viktige allmenne interesser
Dataportabilitet — ta med deg personopplysningene dine
Opplysninger du selv har oppgitt når du har inngått en avtale med oss eller gitt ditt samtykke, kan du be om å få overført til deg. Hvis informasjonssikkerheten er forsvarlig, og det er teknisk mulig, kan vi overføre opplysningene dine til en virksomhet som du oppgir.
På Datatilsynets hjemmesider kan du lese mer om hvilke krav som stilles til behandling av dine personopplysninger og rettigheter.
Automatiserte individuelle avgjørelser
Enkelte av avgjørelsene vi tar i ERGO Forsikring er fullt ut automatiserte. Det vil si at det er et dataprogram som tar avgjørelsen. Vi gjør dette for å sikre effektiv og korrekt drift, og gjennom det gi deg best mulige tjenester. Dersom resultatet av automatiske individuelle avgjørelser påvirker deg i betydelig grad, kan du alltid kreve manuell vurdering av avgjørelsen. Vi informerer deg når dette er tilfellet. På nettsiden ergo.no "Kontakt oss" finner du oversikt over hvordan du kan gi oss en tilbakemelding.
Hvis vi bruker særlige kategorier av personopplysninger for å ta en automatisk individuell avgjørelse, spør vi om ditt samtykke.
Personvern på ergo.no
Bruk av cookies (informasjonskapsler)
En cookie er en datafil i din nettleser, som nettstedet kan bruke til midlertidig å lagre informasjon på tvers av sidevisninger. Noen cookies lagres i kort tid, innenfor ett besøk på nettstedet. Andre cookies har lengre levetid, sånn at vi kan kjenne igjen at det er den samme nettleseren som besøker oss over en periode på flere timer, dager eller måneder. Du kan selv slette cookies som egentlig har lang levetid, og på den måten bli oppfattet som en førstegangsbesøkende neste gang du besøker nettstedet.
Cookies vi setter i nettleseren din kan bare leses av nettsider på ergo.no. Noen cookies blir satt av programvare ERGO Forsikring kjøper fra andre, og de kan da leses både av ERGO Forsikring og av den aktuelle leverandøren av programvaren. ERGO Forsikring jobber for å minimere bruken av cookies som settes av ERGO Forsikring selv.
Vi bruker cookies for å gi deg en best mulig opplevelse på sidene våre. Vi har delt alle cookies vi bruker i forskjellige kategorier:
- Nødvendige – Disse trengs for at nettsidene skal fungere. Disse kan du ikke velge bort, men de slettes automatisk eller du kan slette dem etter at du har brukt sidene våre.
- Funksjonelle – Disse kan du velge bort, men vil gjøre at noen funksjoner slutter å virke. Nettsidene vil fremdeles fungere, men vi "glemmer" hva du la i handlekurven ved forrige besøk, du må fylle inn informasjon på nytt, og lignende.
- Statistikk – Vi bruker cookies til å få informasjon om hvordan sidene brukes. Vi benytter Google Analytics, og vi gjør det på en sånn måte at sporingen av dine handlinger blir anonymisert. Vi deler altså ikke din identitet med Google.
- Markedsføring – Vi kan bruke cookies til å fange opp at du besøker oss fordi du har sett en annonse. Vi kan også bruke informasjon om at du har besøkt våre nettsider til å følge deg opp på forskjellige måter i ettertid. Hvis du ikke er innlogget er det ikke deg som person vi kjenner igjen, men nettleseren du bruker.
Samtykke til bruk av cookies for markedsføring omfatter mange forskjellige mulige funksjoner:
- Adferdsdata: Registrering av dine sidevisninger og adferd. Informasjonen kan deles med de nettstedene hvor vi annonserer.
- Gjenkjenning: Bruker informasjon om ditt besøk på ergo.no til å styre annonser på andre nettsteder.
- Kobling av enheter: Slår sammen informasjon om din bruk av nettsidene på tvers av forskjellige PC-er, mobiltelefoner og nettbrett du bruker.
- Informasjonsdeling: Vi kan dele anonymisert informasjon om deg og dine besøk på ergo.no med våre samarbeidspartnere.
- Datakobling etter gjenkjenning: Når du identifiserer deg, kobler vi også handlinger du utførte før identifiseringen til deg. Det lar oss forstå bedre hvilke markedsføringsbudskap du har mottatt for eksempel i forkant av at du kjøper et produkt eller logger inn for å bruke en av våre tjenester.
Slik avviser eller sletter du cookies
På www.nettvett.no finner du en generell oppskrift på hvordan du kan slette eller avvise cookies i nettleseren du bruker. Du kan når som helst endre dine samtykker, per kategori, ved å klikke på innstillinger for cookies nederst på ergo.no.
Helseportalen
Helseportalen er en løsning for ERGO Forsikrings bedriftskunder, hvor bedriften blant annet utfører ajourhold av medlemmer knyttet til kollektive avtaler, mottar fakturaer, ser historikk over ansatte- og avtaleforhold og kan sende og motta henvendelser fra ERGO Forsikring i tråd med gjeldende sikkerhetskrav.
Det er bedriften som utpeker personer som har tjenstlig behov for tilgang til informasjon om både avtale og ansatte tilknyttet avtalen. I Helseportalen vil informasjon som ansattstatus, dekning, startdato og forsikringspremie være tilgjengelig. ERGO Forsikring gjør oppmerksom på at bedriften må selv vurdere om ansatte som gis tilgang har tjenstlig behov for disse opplysningene. Når bedriften oppretter brukere til Helseportalen bekrefter bedriften at personen har tjenstlig behov for tilgangen, inklusive behov for tilgang til informasjon som er nevnt ovenfor.
Kundeundersøkelse
Når du har vært i kontakt med ERGO Forsikring, kan vi spørre deg om hvordan opplevelsen din var. Dette gjør vi for å lære mer om hvordan vi kan gi deg enda bedre produkter og tjenester. Disse tilbakemeldingene hjelper oss med å måle effekten av forbedringstiltak og se på koblingen mellom kundetilfredshet og kundeatferd over tid.
Hvis du ikke vil dele denne typen opplysninger med oss, kan du la være å svare på undersøkelsen vi sender deg. ERGO Forsikring kan i noen tilfeller ringe opp kundene etter at de har gitt en tilbakemelding for å be om mer informasjon.
ERGO Forsikring bruker Questback som databehandler for å gjennomføre kundeundersøkelser.
Hendelser
Det kan forekomme at vi gjør en feil i forbindelse med vår behandling av personopplysninger. Disse feilene blir fulgt opp med tiltak og det vurderes om de skal meldes til Datatilsynet. Er det feil i behandlingen av personopplysninger som gir en høy risiko for personopplysningssikkerheten til den registrerte, vil vi kontakte alle berørte.
Ta kontakt med personvernombudet vårt
ERGO Forsikrings personvernombud skal være en hjelp for deg som kunde. Kontakt vårt personvernombud dersom du har spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger eller personvernrettigheter som sletting, innsyn og dataportabilitet. Ønsker du å klage på hvordan vi behandler opplysningene dine, kan du kontakte personvernombudet på personvernombudet@ergo.no.
Personvernombudet er en uavhengig kontrollfunksjon. Ombudet kontrollerer overholdelsen av personvernlovgivningen og andre relevante regelverk med personvernbestemmelser, samt virksomhetens egne interne retningslinjer for personvern. Personvernombudet rapporterer til ERGO Forsikrings ledergruppe.
Endringer i personvernerklæringen
Med jevne mellomrom må vi oppdatere denne personvernerklæringen for å gi deg korrekt informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.
Sist oppdatert: Oktober 2024.